نخستین روز کاری هفته با جهش چشمگیر قیمت‌ها

نخستین روز کاری هفته با جهش چشمگیر قیمت‌ها در کلیه بازارهای مالی همراه بود و قیمت روزانه آهن آلات هم در همه زیرمجموعه‌های بازار فولاد به صورت افسارگسیخته افزایشی شد و غالب محصولات سقف قیمتی جدیدی را لمس کردند.
بازار ارز نیز درست یک روز پس از تعطیلی ۲۲ بهمن و در ادامه سیر نزولی ارزش پول ملی ایران، ارزش هر دلار آمریکا روز یکشنبه به ۴۶ هزار تومان رسید و رکورد تازه‌ای ثبت کرد و در پایان روز هم روی کانال ۴۶ هزار و ۲۰ تومان بسته شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات

گزارش‌ها از بازار آهن روز گذشته از افزایش بی‌وقفه و افسارگسیخته مقاطع فولادی حکایت دارد به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار بین ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان در بسیاری از مبادی فروش افزایش یافت. در ادامه روند رشد قیمت‌ها، نرخ میلگرد وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و میلگردذوب آهن اصفهان در چند قدمی کانال ۲۴ هزار تومانی قرار گرفت، همچنین کف قیمت پیشنهادی این محصول نیز در محدوده ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.
قیمت روزانه تیرآهن نیز به طرز عجیبی افزایشی بود و هر شاخه تیرآهن حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، بیشترین افزایش قیمت هم به محصولات ذوبی اختصاص داشت، به‌طوری که قیمت تیر ذوبی سایز ۱۸ حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تومانی همراه بود و در کانال ۳۵ هزار تومانی قرار گرفت؛ قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و سایر انواع لوله‌ها نیز در اغلب شرکت‌ها بین ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان جهش قیمت داشتند.
همچنین قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم به طور میلانگین در اغلب کارخانه‌ها حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت و نرخ روز ورق سیاه نیز در اکثر بنگاه‌ها با بیش از ۱۴۰۰ تومان نوسان افزایشی همراه بود.
طبق گزارش‌ها آتش افزایش قیمت‌ها در همه بازارهای مالی از ارز و سکه گرفته تا اهن الات و مواد اولیه زبانه می‌کشید و شاهد هرج و مرج شدیدی در بازارهای روز گذشته بودیم. به عبارتی می‌توان گفت اوضاع این روزهای بازار به‌قدری آشفته و نابسامان گزارش می‌شود که نمی‌توان تحلیل دقیقی ارائه داد.
اما در ادامه به چند نمونه از شاخص‌های بازار که در بروز شرایط فعلی نقش مهمی دارند اشاره می‌شود. اثر نرخ دلار بر همه بازارهای داخلی کشور بر کسی پوشیده نیست و با تداوم چنین روندی احتمال دارد کانال‌های قیمتی بعدی نیز شکسته شود و جامپ دور از انتظار و حد تصوری را تجربه کند.
مورد بعدی محاسبه ارزش ذاتی میلگرد براساس نصف قیمت دلار است، با این حساب نرخ میلگرد داخلی حدود ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان به دست می‌آید که به نظر بدون حباب است اما اگر دلار در همین کانال قیمتی متوقف شود میلگرد دچار حباب قیمتی می‌شود.
نکته بعدی که باید به آن توجه کرد فاصله قیمتی تیرآهن با میلگرد است که غالبا ۳۰ درصد اعلام می‌شود؛ اگرچه اخیرا بازار تیرآهن از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کند اما این نکته برای به دست آمدن قیمت تیرآهن قابل توجه است.

نکته بعدی افزایش فاصله قیمتی شمش و میلگرد به محدوده ۱۸ الی ۱۹ درصد است. این نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که این میزان از تغییرات قیمتی و سرعت جهش قیمتی بازارها به احتمال قوی برخی اعتراضات را درپی خواهد داشت که قطعا در روند قیمت‌ها بی‌اثر نخواهد بود.
درصورت بروز چنین اتفاقی احتمال عقب‌نشینی ناگهانی قیمت‌ها دور از ذهن نیست و ممکن است به زیان بسیاری از افراد تمام شود. نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد رشد بی‌وقفه قیمت‌ها در بازارهای کالایی است آن هم در شرایطی که تقاضا وجود ندارد و قیمت‌ها حباب شدیدی دارند. در نهایت بهتر است مواردی که ذکر شد را پیش از هر اقدامی در تحلیل‌های خود لحاظ کرده و در نظر داشته باشیم.